Gebed 15 april

God,
Geef ons uw Geest. Dan lopen we niet willoos achter complottheorieën aan, omdat die ons beter uitkomen. Laten we goede keuzes maken. Jezus koos voor de mens aan de rand van de samenleving. Voor mensen die het aan eigen kracht ontbreekt. U roept ieder van ons om herder en hoeder te zijn van elkaar. Niet om te oordelen en te bedisselen. Wel om er te zijn als dat nodig is. Help ons om zo vaak mogelijk werk te maken van deze opdracht. Vandaag en alle dagen. Amen

Gebed 8 april

God,
U hebt ons veel laten weten door uw profeten. Toch was het vooral Jezus die uw bedoelingen in woord en daad duidelijk maakte. Wij proberen zijn idealen na te streven. Ook wij willen in zijn en uw naam aan vrede en vrijheid blijven werken aan een menswaardig leven voor allen die in de verdrukking komen. Laten we dat doen vandaag en alle dagen. Amen

Gebed 2 april

God,
U bent zo ver weg en dan toch ineens onverklaarbaar dichtbij. U bent voor ons gewone mensen ongrijpbaar en omringd door vragen en toch vaste grond. In Jezus hebt U uzelf laten zien: in zijn goedheid en liefde voor allen. Verdiep ons vaak wankele geloof. Versterk onze zwakheid. Wij willen zo graag zijn als Hij. Jezus ons levende voorbeeld van U. Dat is onze vraag voor vandaag en alle dagen. Amen

Gebed 25 maart

God,
Wij mensen zijn op zoek naar een nieuw begin. Wij willen licht en leven. Help ons op te staan uit de grauwe sleur van alledag. Om hier samen het feest van Pasen te vieren; de opstanding van Jezus. Hij is immers de nieuwe dageraad geworden is voor alle tijden. Ondanks, nee dóór de ondergang van de dood. Moge Hij tot leven komen in ons en in heel onze gemeenschap. Amen.

Gebed 18 maart

God,
geef ons die geest van saamhorigheid die Jezus bezielde. Iederéén is belangrijk. Geef ons ook iets van Zijn kracht en inzet om door te gaan. Zeker op momenten dat we, ondanks onze goede bedoelingen, ontmoedigd raken. Laat ons steeds weer de handen in elkaar slaan, elkaar inspireren en samen blijven bouwen aan een wereld in balans, in de naam en in de geest van Jezus Christus, uw zoon en onze Heer. Amen

Gebed 11 maart

God,
schenk uw Geestkracht aan allen die geen toekomst zien. Omdat ze vermoeid en moedeloos zijn geraakt. Aan hen, die letterlijk niet weten hoe ze verder moet gaan. Aan allen die leven in armoede en onderdrukking, meer nog aan allen die dit zien en dadeloos blijven. Schenk de inspiratie van uw Geest aan ons allemaal. Dat we meer en meer geluk vinden in het levensgeluk van anderen. Dat bidden wij U in Jezus’ naam. Amen

Gebed 4 maart

God,
wij geloven dat U een God van leven bent. Geef ons de veerkracht om situaties van lijden en dood niet gewoon te gaan vinden. Geef ons creativiteit om andere richtingen te zien. En geef ons een strijdbare geest om ons te blijven verzetten tegen onrecht, kruisigingen en dood. Geef ons inzicht en lef om onderscheid te merken en te benoemen tussen zin en onzin. Dat bidden wij U in Jezus’ naam. Amen

Gebed 26 februari

God
Liefde en vrede voor allen; dat kan als we uw woord in daden omzetten. Geef ons inspiratie! Dan worden we mensen naar uw hart. Dan zijn we bezig met het welzijn van onszelf en van anderen. Geef ons kracht .. dan kunnen we gedachten omzetten in daden voor een wereld van vrede en gerechtigheid. Laat ons juist ook in deze 40-dagentijd beseffen, dat vrede geen mooie droom is maar een opdracht. Dat wij steeds aan deze opdracht blijven werken, voor mensen ver weg maar ook heel dichtbij. Amen

Gebed 19 februari

God
Soms wanen we ons boven op een hoge berg, als het leven ons toelacht en ons vreugde schenkt. Dan genieten we van een weids uitzicht, dan lijkt de zon veel dichterbij te staan en worden we van binnen stil om de grootsheid van uw schepping. Heer, geef ons dan de moed om van onze berg af te dalen naar de mensen toe die in de put zitten.
Soms zitten we voor ons gevoel in een diep dal, vol donkere schaduwen die de zon verduisteren. Dan lijkt ons wereldje zo klein en lijkt er niets te zijn om van te genieten. Heer, geef ons dan de moed om achter de wolken toch de zon te zien, om haar licht en warmte te delen met onze lotgenoten. Amen

Gebed 12 februari

God van alle mensen,

van hen voor wie het leven een dorre woestijn is. Van mensen die het hoofd niet boven water kunnen houden en van hen die alle geluk van de wereld lijken te hebben. Die in een rijke oase leven en niets tekort komen.
U roept ons om sàmen door leven te gaan. In een geest van verbondenheid en solidariteit. Geef dat wij elkaar de hand reiken en daadwerkelijk met elkaar delen. Al wat vreugde brengt, maar ook wat verdriet geeft. Dan zitten we op de goede weg, de weg die leidt naar Pasen, naar uw beloofde land, het land van licht en vrede voor ieder mens. Amen

Gebed 5 februari

God,
Te vinden in mensen. Ook in mensen die niet beantwoorden aan ons ideaalbeeld. Voor U zijn alle mensen gelijk. Ieder mens is welkom, U sluit niemand uit van uw liefde. Dat moet ook voor ons gelden. Soms hebben we echter last van onze voorkeuren en vooroordelen. Help ons om in alle eerlijkheid open te staan voor iedere medemens. Dat vragen wij U in Jezus’ naam; op wie wij zo graag willen lijken. Amen

Gebed 29 januari

God
U bent er voor gezonde en zieke mensen, voor sterke en zwakke mensen, voor rijke en arme mensen. Geef dat wij leven en welzijn delen met ieder ander. Blijf bij ons als we onze wegen gaan, en laat die wegen leiden naar onze medemensen, juist naar hen die ziek zijn, zwak en kwetsbaar. Mogen wij zo gelijken op Jezus, ons voorbeeld door u gezonden. Amen

Gebed 22 januari

God,
Er worden veel mensen onder de voet gelopen. Velen tellen maatschappelijk niet mee; krijgen nooit een kans. We zien mensen huilen van verdriet. Laat ons weer leven voor elkaar en dromen van en werken aan uw wereld. Maak ons weer mensen die geen vrede hebben met ongerechtigheid. Maak ons tot mensen die de tranen drogen en helpen waar geen helper is. Dat vragen wij U in Jezus’ naam. Amen

Gebed 15 januari

God,
we willen uw roep horen. En in uw voetspoor gaan. Toch luisteren we niet en zijn vaak te bang. Maak ruimte in ons leven voor de goede berichten van Jezus. Geef ons wat meer lef om zijn weg van dienstbaarheid en liefde te gaan. Dan dragen we daadwerkelijk bij aan een leefbare wereld. Aan een samenleving waarin iedereen zichzelf mag zijn en kan zijn. Dat vragen wij U in Jezus’ naam. Amen