22 mei 2016, 12 u. Het zit er op.

JOIN US, 11 jongeren en 7 begeleiders hebben de nacht doorgebracht in de H. Nicolaaskerk te Denekamp. Het begon allemaal in juni 2015. Bij het maken van het jaarplan samen met de jongeren is dit idee hoog gewaardeerd. Maar wat ze zich er bij voor moesten stellen, dat was nog niet helder. De begeleiders zijn aan de slag gegaan en hebben naast een programma voor de overnachting ook de pastores, de locatieraad en de werkers in en rond het parochiecentrum geïnteresseerde voor dit ‘project’. Begin mei 2016 begon de opgave en toen dat goed verliep, zijn de gasten voor het programma definitief gevraagd om mee te doen.
We begonnen met het filmpje van De Dijk : Ga in mijn schoenen staan. Iedereen moest zijn/haar schoenen uitdoen en een ander paar schoenen uitzoeken. De vraag was: “Wat zou jij doen als je in deze schoenen zou staan?” Dit was voor 13 jarigen iets te hoog gegrepen. We gingen door met een rondleiding door de prachtige kerk. Het pastoresteam nam de jongeren mee naar de toren, waar ze tot aan de klokken konden komen. In de kerk zijn de zeven werken van Barmhartigheid te zien. Deze zijn met interesse bekeken. Er werd op verschillende plekken in de kerk stilgestaan bij wat er te zien was. Jongeren konden uiteraard al hun vragen stellen. Na de pauze waarin we verschillende gasten hebben ontvangen voor het volgende onderdeel, de speeddate, gingen we in kleinere groepjes steeds 8 minuten in gesprek met vertegenwoordigen van deze zeven werken. Zo vertelde iemand over de voedselbank, over ziekenbezoek namens de kerk, over gevangenen bezoeken, over doden begraven en gingen de jongeren in gesprek met twee Eritrese jonge mannen die al een tijdje in Denekamp wonen. In het kader van de naakten kleden, moesten jongeren een kledingstuk meenemen dat ze konden afstaan. Dat is aangevuld met een speciaal versierd t-shirt. Ook hebben de jongeren een t-shirt voor zich zelf gemaakt en de rest van de nacht gedragen. En weet je dat de kerk zich ook uitstekend leent voor een spel als ‘levend stratego’. In de pauze daarna hebben we genoten van alle meegebrachte hapjes, koek en snoep. We konden weer door voor drie grote creatieve opdrachten. In kleine groepjes werden bloemen van papier en was gemaakt voor de ziekenbezoekgroep. Er is een kapstok met mozaïek steentjes versierd. En we hebben ook een prachtige eigen JOIN US-kaars beplakt met gekleurde kaarsenwas. Na deze toch wel vermoeiende fase, je komt over je slaap heen, hebben we de plaatselijke pizzeria bezocht voor een paar slices pizza per persoon. We schreven inmiddels 2.30 u. en toen gingen we onze bedjes uitrollen en een poging doen om te gaan slapen. De jongeren waren uiteindelijk pas stil rond 5.u. Voor de jongeren en begeleiders een korte nacht want om 8 u. werden ze weer gewekt voor een workshop aerobics. Na het fantastische ontbijt hebben we de taken voor de viering verdeeld en de boel in alle hoeken van het parochiecentrum opgeruimd. Gelukkig deed iedereen goed mee. Om 10.30 u begon de eucharistieviering. De jongeren hebben actief meegedaan. Aan het applaus na afloop van de viering konden we afleiden dat dit project gewaardeerd werd door de geloofsgemeenschap.

Namens JOIN US,

Ans te Lintelo, coördinator jongerenactiviteiten H. Nicolaasgeloofsgemeenschap Denekamp.

boekje viering zondag 22 mei 2016 activiteit Join Us