Tijdens de paaswake 2024 is de nieuwe paaskaars ontstoken. Traditiegetrouw wordt de paaskaars van het voorafgaande jaar in onze geloofsgemeenschap al sinds 1994 uitgereikt aan een vrijwilliger die zich verdienstelijk maakt / heeft gemaakt voor onze kerk en geloofsgemeenschap. In overleg met de pastoraatsgroep ging de kaars dit jaar naar Maria Wolbert.

Door familie-omstandigheden kon haar de paaskaars niet aan het eind van de viering op eerste Paasdag worden uitgereikt en hebben p.w. Ingrid Schraven en Ellen Visschedijk namens de locatieraad, haar de kaars en een bos bloemen paaszaterdag thuis overhandigd.
Afgelopen december heeft de locatieraad o.l.v. Maria, afscheid genomen. Maria nam in januari 2012 het voorzitterschap van de locatieraad over van Jan Welhuis die toen penningmeester werd. Samen met de kerkhofploeg hebben Maria en Jan de herinrichting van het kerkhof opgepakt en afgerond. Door het toenemend aantal crematies was het urnenveld te klein geworden. Besloten werd om een urnenmuur te bouwen en de calvarieberg na een grote restauratiebeurt, te verplaatsen naar de zijkant van het kerkhof, samen met het strooiveld. Dit resulteerde in een prachtige stilte- en meditatieplek. Vervolgens kreeg de aula een opknapbeurt en werd er een nieuwe koeling aangeschaft. Naast materiële zaken bekommerde Maria zich over de bezetting van de diverse werkgroepen. Door het vele bestuurlijke werk dat ze in het verleden al had verricht (bij o.a. de Zonnebloem, het schoolbestuur, de peuterspeelzaal en in de politiek) en haar werk in het poeliersbedrijf, kende ze veel mensen maar slaagde ze er ook in mensen ‘binnen te halen’. Voor de vrijwilligers vervulde ze een verbindende rol en waar ze ook maar kwam bracht ze hun inzet onder de aandacht; een echte ambassadeur. In 2019 mocht ze voor ‘haar’ vrijwilligers bij de Bosdûvelkes de ‘orde van verdienste’ in ontvangst namen. Eind van dat jaar brak corona uit en twee zware jaren volgden om alle activiteiten binnen en rondom de kerk doorgang te laten vinden.
Na corona vertegenwoordigde Maria samen met René grote Beverborg de parochie in de werkgroep voor de herinrichting van het centrum van De Lutte. De voortuin van het parochiecentrum is hierin betrokken en de waterhuishouding in het kerkebos werd, op verzoek van de gemeente en het waterschap, aangepast. Veel overleg en vergaderingen volgden……
Kortom, Maria heeft twaalf intensieve jaren achter de rug waarvoor we haar namens onze geloofsgemeenschap heel hartelijk willen bedanken. Aangezien ook hun werkzame leven er bijna op zit, hopen we dat Maria en haar man Bert nu kunnen gaan genieten van hun vrije tijd.