‘Het geloof in Christus vieren en verbreiden’

Bisdomstaf bespreekt tekst in de drie vicariaten

De staf van het Aartsbisdom Utrecht heeft vorige week werkbezoeken gebracht aan de curae van de drie vicariaten van het aartsbisdom: Arnhem, Deventer en Utrecht. Onderwerp van gesprek was onder meer het schrijven van kardinaal Eijk ‘Het geloof in Christus vieren en verbreiden in het derde decennium van de 21ste eeuw’. In deze tekst blikt hij vooruit op de voor parochies belangrijke ontwikkelingen in het Aartsbisdom Utrecht. In zijn schrijven staat kardinaal Eijk eveneens stil bij de geschiedenis van de parochie, maar het leeuwendeel van de tekst gaat over “de parochie straks.” In de sterk veranderende omstandigheden moeten parochies volgens de Utrechtse aartsbisschop kiezen voor de “drieslag kerntaken, nabijheid, innovatief pastoraat.”

De volledige tekst van kardinaal Eijk is hier te lezen.