Geregeld zijn er zaken in ons land die niet helemaal deugen, er worden dingen verzwegen, weggemoffeld of verdraaid. We zien dit in de politiek, als men daarvan lucht krijgt, wordt er alarm geslagen. Hoe vaak wordt er dan niet door de verantwoordelijken gewezen op: mijn geheugen liet mij in de steek, het bonnetje was onvindbaar! Vaak wordt er een commissie ingesteld die alle feiten boven tafel moet krijgen, maar dat is niet zo eenvoudig omdat niet ieder wil dat alles aan het licht komt. En niet iedereen spreekt de volle waarheid. Gelukkig zijn er journalisten, die net zo lang de zaak uitzoeken tot zij de ware feiten boven tafel krijgen. Zij brengen vaak Licht in een duister en weggemoffeld zaakje.
Vandaag spreekt Jezus ons aan om ook Zout der aarde en Licht voor de wereld te zijn. Een niet zo’n gemakkelijk opgave. Want zijn wij dat zelf wel? Zout dat smaak geeft aan ons leven, onze voeding, het wordt ingezet om onze wegen sneeuw- en ijsvrij te maken, onze voeding te bewaren, te zuiveren en te ontsmetten en nog zoveel meer. En vanzelfsprekend komt dan de vraag: Geven wij inderdaad smaak aan het leven van onze medemensen of moeten ze dat zelf maar doen? Brengen wij Licht in het leven van de mensen, van de mensen die door eenzaamheid wegkwijnen, radeloos zijn, angstig zijn, niet wetende hoe zij hun energie en boodschappen moeten betalen? Of aan degenen die verkeren in een burn-out, of verslaafd zijn aan alcohol of drugs?
En brengen wij Licht in het leven van onze armen, onze zieken, gehandicapten, of onze gevangenen , zij die geen uitweg meer zien in hun leven? Hebben wij wel respect voor het milieu en voor de natuur door minder te vliegen, te reizen? Spannen we ons wel voldoende in voor ons klimaat om ons te redden van onze ondergang?
Misschien bent u te oud, of zegt u: ik zit de tijd wel uit, mij kan niet meer zoveel overkomen. Maar dat pleit u niet vrij om toch iets te doen voor uw kleinkinderen opdat zij ook toekomst krijgen. Het kan niet de bedoeling zijn dat u uw verantwoordelijkheid afwentelt op uw medemensen. Nee u wordt ook de opdracht gegeven om Licht te brengen in de duisternis van onze misère, in de problemen waar onze samenleving mee worstelt. Misschien stelt u zichzelf wel de vraag: wij zijn als christenen maar een klein groepje, er zijn steeds meer mensen die ons verlaten. Hoe kunnen wij dan zout en licht voor deze samenleving, voor deze aarde zijn? Maar er hoeft toch niet zoveel zout aan worden toegevoegd om smaak te geven aan het leven? Een klein beetje is toch al voldoende? En hetzelfde met licht, een klein glimpworpje geeft genoeg licht om zichtbaar te zijn. Nee, we zijn met voldoende in huis, een snufje zout volstaat om een hele schotel weer smaak te geven en met een klein vlammetje zie je in het donker al van heel ver. Klein dan dus al heel veel betekenen. Begin maar om heel dichtbij dat zout der aarde en dat licht voor de wereld te zijn.
Trek je niet terug op in je eigen huis, jouw eigen schulp, jouw eigen omgeving, zoals veel tegenwoordig mensen doen. Dan wordt jouw leven een leven zonder reuk of smaak, dan verliest het zout zijn kracht. Wees licht en zout voor jouw omgeving. En dat doe je niet door je terug te trekken als gelovige, terugtrekken uit je eigen kerk.
Wat je kunt doen om het zout der aarde en het licht der wereld te zijn wordt ons duidelijk gemaakt in de Eerste Lezing van Jesaja, wanneer de Joden terug komen na een jarenlange gevangenschap uit Babylonië en het geloof voor een stuk verloren zijn. Als halve heidenen vinden ze hun geloof in God terug, in een leven voor God en de medemens.
“Deel je brood met de hongerigen, biedt je huis aan voor wie het zoeken, laat niemand links liggen.” Dan zal jouw licht stralen als de dageraad. Als je ophoudt met mensen te kleineren, als je van je handen geen vuist maakten niet meedoet aan allerlei geroddel, dan straal je licht en maak je van de nacht een stralende dag.

En gelukkig zijn er mensen, binnen en buiten de kerk die bederf tegengaan, die zout der aarde zijn en licht voor hun omgeving. Gelukkig zijn er mensen zoals God ze heeft bedoeld! Amen.

Noord Deurningen/ Lattrop/ Gerardus Majella, 4/5 februari 2023,

Pastor Jan Kerkhof Jonkman