“Gij zijt Petrus en op deze steenrots zal Ik mijn kerk bouwen!”, zo hoorden we in het Evangelie. Woorden van Jezus, woorden die gegrift staan in de gouden koepel van de Sint Pieter te Rome, woorden die ik al zo vaak heb gezien bij een bezoek aan deze kerk. Woorden ook waarmee Petrus tot leider wordt aangesteld van de Kerk. De beweging die na Jezus ’ hemelvaart verder zal worden opgebouwd. Merkwaardig zou je bijna zeggen, dat Jezus Petrus uitkiest, want hij was lang niet altijd zo’n voorbeeldig gelovige. Want Hij aanvaardt niet wat Jezus in Jeruzalem te wachten staat, hij verloochent Hem zelfs op de avond voor zijn dood, drie keer. Maar hoe dan ook, vandaag zouden we hem de eerste paus gaan noemen, merkwaardig trouwens voor een man die getrouwd is. Een paus is toch een ongetrouwde man of niet? En dat was Petrus niet. Hij was een getrouwde visserman die in Kafarnaüm woonde. Of er ook kinderen waren weten we niet, wel weten we dat hij op zijn zendingsreis zijn vrouw meenam. En dat deden ook de vrouwen van de andere apostelen, ook zij gingen mee met hun man. Dat schrijft Paulus heel nadrukkelijk in zijn Eerste Brief aan de Korinthiërs.
De apostelen waren getrouwde mannen en vandaag mogen priesters niet trouwen, ze moeten celibatair blijven. Maar dat waren de apostelen niet en toch werden ze door Jezus geroepen om Hem te volgen. Die celibataire verplichting steunt niet op het Evangelie, en is geen eis van Jezus. Iets dat vele huidige kerkleiders ontkennen. Die zeggen dat de priester ongetrouwd en man moet zijn. Zo had Jezus inderdaad mannelijke apostelen die wel getrouwd waren. Dat Hij geen vrouwelijke apostelen had , had te maken met de Joodse cultuur van die tijd, want vrouwen hadden toen niets te zeggen, ze telden gewoon niet mee. Maar telt dat ook voor God? Toen Hij besloot mens te worden koos Hij de jonge joodse Maria uit om zijn Zoon de wereld in te dragen. God had ook anders kunnen beslissen, bij voorbeeld om als een jong volwassen man spectaculair op aarde te komen. Maar dat deed Hij niet.
Jezus volgt Zijn vader heel duidelijk in zijn respect voor de vrouw. Zij speelt een bijzondere rol in zijn zending. Dat werd vorige week duidelijk toen Hij tot inzicht kwam dat Hij er niet alleen voor de Joden was, maar gekomen was voor alle volkeren der aarde. En die heidense Samaritaanse vrouw had een diep respect voor zijn Boodschap, zij werd zijn eerste missionaris. Want velen kwamen door haar in de stad tot het geloof. Zo komen verschillende keren de vrouwen op cruciale momenten naar voren in het Evangelie, zoals Maria Magdalena en Martha, de zus van Lazarus. Zo krijgt Maria Magdalena die als eerste verschijnt bij het open graf, de opdracht het nieuws van Jezus Verrijzenis over te brengen aan de apostelen. Maar die mannen geloven in eerste instantie niet en doen het af als kletspraat.
Vrouwen zijn cruciaal in ons geloof, zij houden het geloof levend wanneer de mannen het laten afweten. Dat vrouwen de Kerk dragen wanneer zij in moeilijkheden zit. Hoeveel vrouwen zetten zich niet in voor onze kerk, ik merk het elke dag wanneer ik met ze samenwerk, hoeveel vrouwen hun roeping waarmaken. Terwijl ze achter gesteld worden in onze Kerk en ongetrouwde mannen het beleid bepalen. Niet voor niets doet paus Franciscus telkens een oproep om de vrouw een duidelijke stem te geven in onze Kerk, en haar niet uitsluitend af te zetten als de hoedster van het gezin. Hoe kunnen die mannen zo reageren als God en Jezus de vrouw zo respecteert en eert? Hoe kunnen zij zich hoger en waardiger achten dan de vrouwen? En waarom moeten priesters dan ongetrouwde mannen zijn, zeker nu er een groot tekort is aan deze ambtsdragers? Vanuit het Evangelie kan men het niet langer volhouden dat gehuwde mannen en vrouwen geen volwaardige ambtsdragers kunnen worden. Misschien zou het goed zijn dat de kerkelijke hiërarchie de vier evangelies eens gewoon aandachtig gaat lezen. Als ze dat gaan doen, dan zullen zij het niet beter willen weten dan God, en niet beter dan Jezus.
Lieve mensen. Laten we bidden dat die wijsheid over onze Kerk mag neerdalen, en dat Gods goede Geest die wijsheid mag sturen tijdens de bisschoppensynode in oktober in Rome.

Ootmarsum, 27 augustus, Pastor Jan Kerkhof Jonkman