Wanneer je de kerk van Denekamp binnenkomt via de toren, dan moet je via een nauwe deur. De toegang tot de kerk is niet breed. Dat merken we sterk bij uitvaarten, dan heb je pas in de gaten hoe smal die deur is en dat de overledene er pas alleen door kan.
Wanneer je de geboortekerk in Jeruzalem bezoekt, dan moet ook door een kleine nauwe deur. Wil je er naar binnen gaan, dan mag dat pas één voor één. Zo ontmoeten we allerlei smalle deuren in ons leven, niet alleen binnen de kerk.
Ook de toegang tot het Binnenhof is erg smal, je moet door een smalle poort om het binnenterrein te bereiken. Het democratisch stelsel is niet zomaar toegankelijk, nee het is afgeschermd door een nauwe poort, waar je door naar binnen gaat. Zo zijn er veel deuren en poorten die wij in ons leven tegenkomen.
Ook de mens heeft een deur, een smalle deur soms, die de weg opent naar je hart. Niet zomaar gaat die deur vanzelfsprekend open, je moet wel vertrouwen, toestemming hebben van de ander, ander blijf je buiten staan.
Vandaag spreekt Jezus ook over een nauwe deur. Terwijl hij op weg is naar Jerusalem vragen de mensen zich af of ieder wel gered kan worden, of de mensen wel op tijd door de deur kunnen komen. Ja het is een verzuchting van de Joden, die zien dat er maar weinig mensen zich houden aan de Joodse wet, ze zijn veel meer bezig met hun eigen belangen. Ja, dan zullen er maar weinigen gered worden.
Ja, wij herkennen ons in deze problematiek, het klinkt ons als een bekend echo in de oren. Ja hoeveel vrijwilligers hebben wij nog in de kerk? Hoeveel kinderen worden er tegenwoordig nog gedoopt of ontvangen als gedoopten niet meer het Vormsel? Hoeveel kinderen doen niet meer de Eerste Communie? Hoeveel mensen zijn niet afgehaakt in onze kerk? We zien de banken steeds leger worden. En wat weten ze nog van de Bijbel, de liturgie en de kerk? Mensen hebben het te druk met hun eigen leven.
Heer, zijn het maar weinigen die gered worden? Jezus heeft geen interesse in deze discussie.
Hij heeft er geen antwoord op. Het lijkt alsof hij tegen de vraagsteller zegt: “Kijk naar jezelf in plaats van naar de ander”. Zorg jij maar dat je binnenkomt, jij moet je inspannen, dat doet niemand anders voor jou, niet jouw buurman, niet je parochie, niet de pastor, niet de kerk en ook niet de regering. Jij maakt je zorgen over anderen. Zorg maar dat jij zelf binnenkomt, alsof de weg naar het Koninkrijk voor jou een gelopen race is.
Span je in tot het uiterste en je moet opschieten. Je hebt niet alle tijd. Het leven is geen videospelletje dat je almaar kunt herhalen. Sommige momenten van genade komen maar eenmaal voorbij.
Volgens Jezus is er maar één toegangsbewijs: het doen van gerechtigheid. Voor boosdoeners en rechtsverkrachters blijft de deur gesloten. “Gaat weg van Mij, gij allen die ongerechtigheid bedrijft”.
Gaan er velen of weinigen door de poort? Jezus zegt ons vanmorgen: zorg dat je op koers blijft. Wat er met de anderen gaat gebeuren, laat dat maar over aan Onze Lieve Heer. In elk geval zullen jullie grote ogen opzetten wanneer jullie de vele volken zien aankomen, die volgens de profeet Jesaja zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods, uit oost en west, uit noord en zuid.
Alleen God weet hoeveel mensen, kerkelijk en onkerkelijk, links en rechts, zich wereldwijd inzetten voor waarheid en gerechtigheid.
En wie er gered worden? Hij is Enige die daarover gaat! Amen.

20 augustus 2022

Pastor Jan Kerkhof Jonkman